Vandaag naar de Pyreneen - Reisverslag uit Saint-Girons, Frankrijk van Edwin Pauli - WaarBenJij.nu Vandaag naar de Pyreneen - Reisverslag uit Saint-Girons, Frankrijk van Edwin Pauli - WaarBenJij.nu

Vandaag naar de Pyreneen

Door: Edwin

Blijf op de hoogte en volg Edwin

04 September 2008 | Frankrijk, Saint-Girons

Het is weer zover. Tijd voor een weekje Frankrijk. Wat zal ik daar gaan doen?
Heb je een leuk idee, laat het me weten! :-)

Vanmiddag om 17.01u vertrekt de trein (Thalys) naar Parijs. Die komt daar rond half 9 aan. Daarna met het lokale openbaar vervoer van het noorden naar het zuiden van Parijs. Daar stap ik in de TGV naar Toulouse. Als ik daar aankom is het vroeg in de ochtend. Ik hoop dat ik in de trein fatsoenlijk kan slapen. In Toulouse bijna een uur wachten op de bus richting Saint Girons. In Saint Girons is het nog een klein stukje naar Moulis.

Internet is daar waarschijnlijk niet, maar er komt wel af en toe een SMS update.
:SMS update:: 4 september 2008 :
Na een reis van 3.5 uur met de Thalys, die na Brussel 300km/u reed!, ben ik aangekomen in Gare Nord in Parijs. Op weg naar metro 5 richting Place d'Italie kwam ik een vriendelijke Vlaamse man tegen die mij de weg wees. Na iets meer dan 12 minuten arriveerde de metro op Gare d'Austerlitz. Daar was het lang wachten op de TGV naar Toulouse. Nu zit ik in de TGV te wachten tot deze in beweging komt. Volgens het schema nog 10 minuten.

:SMS update:: 5 september 2008 :
Ik ben net aangekomen op Gare Toulouse-Matabiau. Nu met de bus naar Boussens en daarna Saint-Girons.

:SMS update:: 7 september 2008 :
Vandaag zijn we bij de Vuelta (ronde van Spanje) geweest. We hebben op de slotklim gestaan, Puerto de Beret. Het is niet zo'n mediacircus als de Tour de France en ook vrij rustig langs de route met publiek. 10 minuten voordat de renners paseerden zagen we nog toeristen naar boven krabbelen! Bij de Tour wordt het verkeer twee uur vooraf al van de weg geplukt.

:SMS update:: 11 september 2008 :
We zijn onderweg naar Luchon, voor beklimmingen van de Col de Peyresourde, Col d'Aspin, Col du Tourmalet en daarna terug naar Luchon via de andere kant van de Col d'Aspin en Col de Peyresourde.

:SMS update:: 11 september 2008 :
We zijn net terug na een rit van 151.5 km met 4200 hoogtemeters door het hooggebergte van de Pyreneen. Het begon met de Col de Peyresourde (1589m). Het weer was goed. Een beetje bewolkt, maar wel droog. Leuke afdaling. Ik heb 72km/u gehaald. De tweede col was de Col d'Aspin (1489m). Ook een mooie afdaling! Aan de voet van de Col du Tourmalet (2114m) was de top onzichtbaar door een dikke laag mist. We zagen 'de bui al hangen'. Halverwege de klim begon het te gieten en het zicht was nog geen 20 meter meer. Wat een verschrikking! Gelukkig kwamen we een verlaten huisje tegen om te schuilen. Na 10 minuten trok de regen weg en klaarde het op. We wilde weer gaan rijden, maar uit het niets kwam er weer een dik pak mist aan. Na een paar minuten zijn we toch maar naar de top gegaan. Slingerend tussen de koeien en schapen kwamen we toch niet helemaal droog aan bij de top. De rest van het verhaal komt later.

:SMS update:: 11 september 2008 :
Op sommige momenten was het zicht richting de top heel goed en nog geen 2 minuten later was het weer vreselijk slecht. Ik dacht dat het wisselvallig is in Nederland! Het heeft zelfs nog even gehageld. Op de top van de Tourmalet hebben we windjasjes aangedaan met kranten eronder tegen de kou. Op 2100 meter was het net geen 10 graden. De afdaling was toch nog vreselijk koud! Het bleef maar regenen en de mist was ook nog niet vertrokken. De klim van de Aspin (2e keer) was ook drijfnat, net als de afdaling. Op de laatste klim (Col de Peyresourde voor de tweede keer) werd het wat droger. Ook deze afdaling was leuk. Bijna de hele tijd tegen 60km/u met uitschieters naar 70km/u. Toen we net alles in de auto hadden gedaan begon het weer te regenen.

  • 06 September 2008 - 14:55

    Jasper:

    hey ed, hoe is het weer daar? ik kijk nu live naar de vuelta, maar t ziet er matig uit!

  • 08 September 2008 - 06:44

    Rob:

    Beter weer dan hier! 300 km/uur is trouwens gewoon even rustig inrijden he, nog geen topsnelheid ;-)

  • 08 September 2008 - 08:49

    Jasper:

    't Was een mooie etappe. Ik heb 'm live op StudioSport gezien. Cool dat je er echt bij was. Wat was jouw tijd in de laatste beklimming?

  • 11 September 2008 - 07:14

    Jasper:

    Col de Peyresourde, Col d'Aspin, Col du Tourmalet. Eitje.

  • 11 September 2008 - 07:14

    Kai:

    Hey ed, nog bedankt voor je smsje! Ik ben vanaf vandaag weer aan het werk...geniet er maar van daar!

  • 11 September 2008 - 16:41

    Jolanda:

    Hoi Edwin,

    Die 3 colletjes is dat te vergelijken met de Mont Ventoux 3 keer op en af op 1 dag? ;0)

  • 11 September 2008 - 19:19

    Rob:

    Hee Ed, ik vind dit ook al een behoorlijk lang verhaal..

    Maar dat klinkt als zwaar afzien zeg, en dat is je hobby?! ;-)

  • 11 September 2008 - 19:40

    Jan:

    Hoi Edwin klasse je heb al meer gereden dan ik in 5 jaar.

  • 12 September 2008 - 07:20

    Jasper:

    5 beklimmingen op één dag? Het wordt tijd voor een bezoekje aan Bruyneel denk ik. Armstrong heeft vast nog een superknecht nodig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Girons

Pyreneeen

Recente Reisverslagen:

04 September 2008

Vandaag naar de Pyreneen
Edwin

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 30098

Voorgaande reizen:

21 Juli 2010 - 08 Augustus 2010

Cevennen 2010

25 December 2009 - 04 Januari 2010

Mallorca 2009-2010

15 Juli 2009 - 06 Augustus 2009

Ardeche

27 Februari 2009 - 16 Maart 2009

Mallorca

25 December 2008 - 05 Januari 2009

Mallorca

05 September 2008 - 12 September 2008

Pyreneeen

16 Juli 2008 - 14 Augustus 2008

Cevennen

Landen bezocht: